فلسفه(ارزشها و باورها)
برنامه آموزشی مديريت توانبخشی بر پايه ارزشهای ذيل بنيان نهاده شده است:
- همه ابناء بشر از هر قوم، نژاد، جنسيت، با هر باور فرهنگی و شرايط اجتماعی ارزشمند هستند، کرامت، شرافت و عزت نفس آنها شايسته تکريم است (ان اكرمكم عندلله اتقيكم)، دارای حقوق برابرند و رعايت حقوق انسانی ايشان يک مقوله بنيادين اخلاقی است
- در فرايند توسعه فرصتهای برابر برای افراد دارای ناتوانی برای مشارکت فعال در توسعه و شکوفايی کشور، فراهم نمودن شرايط رفع نيازهای اساسی و انسانی، تامين سلامت، دستيابی به زندگی مستقل، بهزيستی و رفاه اجتماعی يک ضرورت اساسی است.
- دریافت خدمات توانبخشی کارا و اثر بخش، تسهيل شکوفايی توانمنديها، برخورداری از محيط اجتماعی عاری از انگ و دارای نگرشی صحيح نسبت به ناتوانی و برخورداری از محيط فيزيکی تعديل و مناسب سازی شده از جمله حقوق مسلم افراد دارای ناتوانی است. عدالت در توزيع سلامت و اتخاذ رويکردهای جامع نگر و جامعه نگر در ارائه خدمات توانبخشی، رعايت اخلاق حرفه ای و تلاش در راه ارتقاء کيفيت زندگی افراد دچار ناتوانی و خانواده ايشان از ارزشهای بنيادينی است که برنامه آموزشی بر اساس آنان پايه ريزی شده است.
- فارغ التحصيلان اين رشته مسئوليت بهزيستي و توانبخشی افراد دارای ناتوانی جامعه، انگ زدايی و رعايت حقوق مدنی ايشان را از جان و دل پذيرفته، در راه تحقق آن تلاش خواهند كرد.
چشمانداز(دورنما)
دانش آموختگان اين دوره آموزشی از نظر کارآفرينی و ايجاد ساختارها و برنامه های نوين ارائه خدمات توانبخشی، تدوين و اجرای برنامه های توانبخشی، ارائه خدمات مديريتی و آموزشی- پژوهشی از توانمندی ها و قابليت های لازم برخوردار بوده، ايران از نظر توليد علم در حيطه توانبخشی و مديريت توانبخشی از شهرت ملی و منطقه ای برخوردار خواهد بود.
علاوه بر آن نظر به توانمندی های که گذراندن اين دوره برای دانش آموختگان فراهم می آورد، ساختارهای توانبخشی دولتی و غير دولتی داخل کشور و منطقه قويا متقاضی اعطای ظرفيت و فراهم کردن فرصت ادامه تحصيل کارشناسان خود در دوره آموزشی کارشناسی ارشد مديريت توانبخشی خواهند بود و دانشگاههای ارائه دهنده اين دوره آموزشی با توجه به نياز بازار داخلی و بين الملی در سطح وسيع به ارائه اين دوره آموزشی خواهند پرداخت.
رسالت(ماموریت)
رسالت دوره کارشناسی ارشد مديريت توانبخشی تربيت نيروی انسانی آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئوليت پذير، کارآفرين، پاسخگو و حساس به سلامت فرد و جامعه است كه تخصص خود را در زمينههای سیاستگذاری توانبخشی، مديريت سازمانها و مراکز توانبخشی، مديريت فرآيندهای توانبخشی، ايجاد و سازماندهی مراکز توانبخشی، انجام پژوهش و ارائه راه حل، آموزش، مشاوره و ارائه خدمات توانبخشی به منظور ارتقاء کيفيت زندگی افراد دارای ناتوانی و خانواده آنها در اختيار جامعه قرار دهند.
اهداف کلی
تربيت دانش آموختگانی دارای نگرش سلامت محور و جامع نگر (سيستميک)، آشنا به علوم توانبخشی و علوم مديريت، حقوق افراد دارای ناتوانی و اخلاق حرفه ای، که دانش و مهارت لازم برای مديريت امور توانبخشی و ايجاد مراکز و ساختارهای توانبخشی در سطوح خرد و کلان دارا باشند و قادر به ارتقاء مستمر دانش و مهارت خويشتن، کارآفرينی و نوآوری بوده، مهارت طراحی پروژه های پژوهشی و اجرائی برای پاسخ به سوالات و حل مشکلات حوزه توانبخشی و مديريت توانبخشی را داشته باشند.
.
اهداف اختصاصی
در پايان اين دوره آموزشي از دانش آموختگان انتظار مي رود :
- با انواع ناتوانی، معلوليت و نظامها / رويکردهای ارائه خدمات توانبخشی و مديريت آن آشنا شده باشند.
- توان انجام كار گروهي و هدايت گروه را كسب نموده باشند.
- مهارتهاي حل مسأله را فرا گرفته باشد و بتواند جهت حل مسائل و مشكلات حوزه های مختلف توانبخشي راهکار و طرح ارائه نمايند .
- با علم مديريت و اجزای آن از جمله برنامه ريزی، هدايت و رهبری و مديريت منابع انسانی و مالی و چگونگی بکارگيری آن در حيطه توانبخشی آشنا شده باشند.
- از ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و روانشناختی ناتوانی آگاه باشند و بتواند آگاهی خود را در ارائه مشاوره توانبخشی به افراد با نيازهای ويژه و خانواده آنان بکار بندند.
- با فرايند مديريت و برنامه ريزي استراتژيك آشنا شده باشند.
- با فرايند پژوهش در حل مسائل توانبخشی آشنا شده باشند و بتوانند، برای انجام پژوهش در حوزه های توانبخشی و مديريت توانبخشی طرح پژوهشی تدوين نمايند.
- با حقوق افراد دارای ناتوانی آشنا باشند و بتوانند آنها را در مسير احقاق حقوقشان ياري كنند.
- با اخلاق حرفه ای آشنا باشند و بتوانند، آن را در کليه فعاليتهای خود به اجرا در آورند.